Databehandling
Hos Budolfi Advokaten er vi dataansvarlige i forbindelse med behandlingen af din sag.
Kontaktoplysninger:
Budolfi Advokaten
CVR-nr. 45 02 63 61
Algade 44, 1. sal,
9000 Aalborg
Telefon: 25 46 11 86
Mail: msn@budolfi-advokaten.dk
Vi opbevarer de data, som du har sendt os/givet os med henblik på, at vi kan give dig den rådgivning og juridiske hjælp, du har anmodet os om.
Har du således eksempelvis anmodet os rådgivning i en bolighandel læser og opbevarer vi alle de oplysninger, du og mægler har givet os, således at vi kan behandle sagen.
Retsgrundlaget og formålet
Dine personoplysninger behandles i det omfang det kræves for at kunne drive advokatvirksomhed. Oplysninger bliver brugt i det omfang, som det er nødvendigt for at udføre sagsbehandlingen af din konkrete sag.
Hvis du er klient - eller potentiel klient - behandler vi som udgangspunkt dine oplysninger med henblik på at indgå eller opfylde den aftale, vi har med enten dig eller din virksomhed for at kunne yde rådgivning.
Vi kan behandle en række almindelige oplysninger om dig, herunder navn, e-mailadresse, telefonnummer, stilling, uddannelsesmæssig baggrund, professionelle oplysninger og andre oplysninger, der er nødvendige som led i advokatopdraget eller i vores forretningsmæssige relation. Vi kan også behandle oplysninger om finansielle forhold, som f.eks. betalingsoplysninger og skatteoplysninger.
Vi kan efter omstændighederne også behandle oplysninger som din privatadresse og dine private kontaktoplysninger. Retsgrundlaget for vores behandling, der afhænger af karakteren af vores rådgivning, er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b, c og f.
Vi kan i visse tilfælde behandle særlige kategorier af personoplysninger (følsomme personoplysninger), jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f, og/eller oplysninger om strafbare forhold, jf. databeskyttelseslovens § 8, stk. 3 og 4, hvis omstændighederne i den eller de sager, vi har påtaget os, nødvendiggør det. Det kan for eksempel være tilfældet i forsikrings-/erstatningssager.
Hvis vi skal foretage registreringer i offentlige myndigheders databaser – f.eks. tinglyse et skøde - kan det være nødvendigt at behandle dit CPR-nummer. Behandlingsgrundlaget er databeskyttelseslovens § 11, stk. 2.
Personoplysningerne bruger vi til at kommunikere med dig, behandle den sag vi har påtaget os og til at foretage eventuelle registreringer i myndigheders digitale serviceløsninger.
Personoplysningerne kommer som oftest fra dig selv, men i nogle tilfælde modtager vi også oplysningerne fra tredjemand eller samarbejdspartnere.
Vi opbevarer dine personoplysninger så længe, det er nødvendigt for det eller de formål, hvortil oplysningerne behandles. Som hovedregel opbevares oplysningerne i 10 år efter sagens afslutning, men der kan i særlige tilfælde være kortere eller længere opbevaringsperioder, herunder for at overholde retlige krav til sletning eller opbevaring.
Tavshedspligt
Vi har naturligvis tavshedspligt om alle oplysninger om vores klienter. Det medfører, at vi ikke informerer andre om oplysninger, du har givet os.
Såfremt det er påkrævet for din konkrete sag, og der foreligger et lovligt grundlag herfor, kan oplysningerne dog i visse tilfælde videregives til øvrige parter som eksempelvis offentlige myndigheder, herunder domstolene, kommuner, regioner, styrelser mv., specifikke samarbejdspartnere samt øvrige relevante professionelle rådgivere.
Vores behandling af dine personoplysninger sker delvist på baggrund af interesseafvejningsreglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f.
Advokaters rådgivningsansvar er 10 år fra rådgivningen er afsluttet og alle data opbevares derfor sikkert i op til 10 år.
Dataportabilitet
Vi modtager sager fra andre advokater, ligesom vi nogle gange er nødt til at udtræde af sager, inden de er afsluttede. Ønsker du at skifte advokat, skal du blot give besked om, hvem din sag skal sendes til.
Tilsyn
Budolfi Advokatener omfattet af Advokatsamfundets tilsyns- og disciplinærsystem og af reglerne om god advokatskik, jf. retsplejelovens § 126. Herudover gælder de advokatetiske regler. Der henvises til Advokatsamfundets hjemmeside http://www.advokatsamfundet.dk
Såfremt der måtte opstå uenighed om salær og/eller utilfredshed med Budolfi Advokatens adfærd, er der mulighed for at klage til Advokatnævnet.
Advokatnævnet
Det er Advokatnævnet, der behandler klager over advokaters salær og adfærd. Advokatnævnet har følgende kontaktoplysninger:
Kronprinsessegade 28, 1306 København K
Telefon 33 96 97 98
E-mail: postkasse@advokatnaevnet.dk
www.advokatsamfundet.dk/Advokatnaevnet
Modparter
Hvis du er modpart eller på anden måde involveret i en sag, vi har påtaget os for en klient, behandler vi som udgangspunkt dine oplysninger med henblik på at indgå eller opfylde den aftale, vi har med vores klient, og som led i varetagelsen af vores klients interesser.
Afhængig af sagens karakter kan vi behandle almindelige og følsomme oplysninger, identifikationsoplysninger og oplysninger om strafbare forhold.
Personoplysningerne kommer fra vores klient, dig selv, tredjemand og/eller vores samarbejdspartnere. Hvis vi har modtaget personoplysningerne fra andre end dig selv, har du ret til at blive informeret om vores behandling af dine personoplysninger. Vi er dog som advokater underlagt tavshedspligt og kan derfor undlade at informere dig, hvis vores behandling af personoplysninger skal forblive fortrolige.
Vi opbevarer dine personoplysninger så længe, det er nødvendigt for det eller de formål, hvortil oplysningerne behandles. Som hovedregel opbevares oplysningerne i 10 år efter sagens afslutning, men der kan i særlige tilfælde være kortere eller længere opbevaringsperioder, herunder for at overholde retlige krav til sletning eller opbevaring.
Hvidvaskprocedure
Vi er som advokatvirksomhed underlagt en række forpligtelser i henhold til hvidvasklovgivningen, når en sag vedrører transaktion af værdier. Dette betyder bl.a., at vi skal registrere, hvem klientens reelle ejer er, og du kan derfor blive bedt om at fremlægge dokumentation for, hvem du selv er, eller bidrage til at identificere klientens reelle ejere.
Vi vil behandle dine personoplysninger i den forbindelse, herunder identitetsoplysninger, for eksempel navn, CPR-nr., pasnummer og kørekortsnummer.
Vi behandler alene identitetsoplysninger indhentet efter hvidvaskloven med henblik på opfyldelse af vores pligter efter denne lov. Behandlingen af almindelige personoplysninger sker på grundlag af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c og behandlingen af følsomme personoplysninger på grundlag af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra g om pligt til at overholde retlige forpligtelser.
Personoplysningerne kommer fra de berørte personer selv, via offentligt tilgængelige portaler samt via eksterne samarbejdspartnere, der f.eks. kan screene for, om en person er en politisk eksponeret person (PEP) eller en nærtstående til en PEP.
Vi opbevarer dine oplysninger, så længe, det er nødvendigt. Som foreskrevet i hvidvaskloven gemmer vi ikke dine hvidvaskoplysninger længere end fem år efter forretningsforholdets ophør.
Hvem modtager dine personoplysninger?
Dine personoplysninger behandles fortroligt og vi videregiver som udgangspunkt ikke dine oplysninger til tredjeparter. Vi kan dog videregive dine oplysninger til eksterne tredjeparter, hvis vi bliver pålagt det, eller det er en del af den ydelse, vi leverer til dig. Det kan f.eks. være til politiet, SKAT, andre offentlige myndigheder, domstole, voldgiftsretter, andre advokatvirksomheder, modparter i sager og eksterne samarbejdspartnere.
Vi kan endvidere overlade dine personoplysninger til vores samarbejdspartnere og leverandører. Vores samarbejdspartnere behandler alene personoplysningerne på vores vegne og i overensstemmelse med vores instruks.
Vi bruger eksempelvis samarbejdspartnere i forbindelse med drifts- og it-sikkerhedsmæssige opgaver (f.eks. back-up, hosting af hjemmeside mv.), der bl.a. har til formål at beskytte dine personoplysninger mod hændelig eller ulovlig tilintetgørelse, fortabelse eller forringelse, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.
Vi overfører som udgangspunkt ikke dine personoplysninger til lande udenfor EU/EØS.
Dine rettigheder
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk
Hvis du ønsker at gøre brug af dine rettigheder, er du til enhver tid velkommen til at kontakte os. Enhver henvendelse vil blive besvaret hurtigst muligt og såfremt muligt senest inden for 30 dage fra henvendelsen.
I forbindelse med en anmodning, vil vi bede dig om at bekræfte din identitet eller afgive yderligere oplysninger. Vi kræver dette for at sikre, at det kun er dig, der har adgang til dine personoplysninger, og at de derfor ikke udleveres til en, der giver sig ud for at være dig.
Klage til Datatilsynet
Du har mulighed for at klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med vores behandling af dine oplysninger.
Klagen skal indgives til:
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 København
Ændringer i privatlivspolitikken
Denne privatlivspolitik ændres/opdateres løbende for at sikre, at den er opdateret, retvisende og i overensstemmelse med gældende lovgivning og principperne for retmæssig behandling af personoplysninger.
Senest opdateret 11-04-2025

